ROZHOVOR: Zaslechl jsem i povzdechnutí, ale život je změna, říká pořadatel JID 20-11

Posted on March 14, 2011
Filed Under Divadlo, Festivaly | Leave a Comment

JID 20-11Dosud doznívají poslední hlasy a dupot nohou v jihlavském Divadle Na Kopečku, kde od čtvrtka do neděle probíhala tradiční regionální přehlídka studentského divadla JID 20-11. Letošní ročník dostal motto Život je změna, které nevzniklo nikterak náhodně. Samotný festival totiž podstoupil řadu změn, a to změn zcela zásadních. Ty s sebou přineslo nové organizační zaštítění. Jan Bušta, jeden z novopečených pořadatelů, se v rozhovoru za uplynulými dny v divadle ohlédl a prozradil i některé informace ze zákulisí.

BlueBoard.cz

Jak po skončení festivalu hodnotíte jeho průběh?
Je to asi 30 hodin, co festival skončil, proto je pro mě na hodnocení ještě brzo. Pocit z toho, co a jak proběhlo, samozřejmě mám, ale rád bych si některé věci ještě rozmyslel a nechal je pár dní uležet.

Festival letos měnil organizátora. Co považujete za nejvýraznější změny, se kterými jste oproti minulým ročníkům přišli?

Změnil se organizátor, tedy i organizace festivalu sama o sobě. I když jsem bývalý student gymnázia a divadlo jsem hrál, přinesl jsem přece jen odlišný přístup založený na tom, jak jsem byl zvyklý realizovat předešlé projekty. Kdybych měl vypíchnout jednu věc, tak by to rozhodně byla snaha o ?linearizaci? programu, tj. aby se krylo co možná nejméně festivalových akcí (dílny vs. odpolední představení). Ne všechny změny, které jsme měli připraveny, se ale dočkaly své realizace. Alespoň zbývá něco i na další ročník(y).

Slyšeli jste na tyto změny, ale i na letošní festival obecně, pozitivní ohlasy? Setkali jste se i s negativními?
Obojí. Každému sedne něco jiného, ale každopádně je to pro nás velká zkušenost a poučení.

Počítám, že máte informace o návštěvnosti festivalu z minulých ročníků. Byl ten letošní v porovnání s nimi v tomto směru úspěšnější?
Podle toho, co jsem mohl sledovat minulý rok, si myslím, že návštěvnost byla podobná. Možná byl ale rozdíl v tom, že oproti loňsku na představení chodilo měně lidí z ?gymplu? a více odjinud.

Vyskytly se nějaké problémy?
Samozřejmě, problémů byla celá řada. Když člověk skočí do zaběhlé akce jako po hlavě do rybníka, objevuje se jeden problém za druhým. Řešení problémů malých i větších bylo na denním pořádku, což ale není jen tím, že jsme JID dělali poprvé. Neznám totiž projekt, který by proběhl bez problémů. Důležité je, že se je, doufám, podařilo (alespoň většinu) vyřešit.

Nejednou jsem slyšel povzdechnutí nad tím, že letos nebyly do programu zařazeny profesionální či poloprofesionální soubory jako VOSTO5 nebo Disk. Proč jste je z programu vyškrtli?
Začnu od konce: My jsme je nevyškrtli, my jsme je nahradili. A myslím, že rozhodně kvalitními představeními dobrých souborů. VOSTO5ka a Disk byly nepochybně lákadlem, na které se “nalepila” spousta diváků, ale život je změna. Povzdechnutí jsem zaslechl také, ale zvát stále dokola stejná divadla je jako jíst jablka každý rok jen z jednoho stromu. I když jsou dobrá, nepřináší žádnou novou chuť. To je důvod, proč letos vystoupil neotřelý Buranteatr a nevšední Malé divadlo kjógenu.

Možná je ještě dost předčasné se ptát, ale máte již nějakou představu o podobě příštího ročníku? (samozřejmě bude-li opět ve vaší režii)
Věřím, že JID 20-12 v naší režii bude, ale bude to režie rozhodně hodně poučená z ještě nevychladnutého festivalu letošního. I příští rok bude ve znamení změny, ale změna bude hodně v přístupu, nikoli navenek.

autor: Stanislav Radocha

Comments

Leave a Reply